تبلیغات
شهید حسادت

شهید حسادت
بحثی پیرامون علل شهادت اولین شهید حسادت و یکی از مظلومان بزرگ تاریخ رسول اکرم حضرت محمد مصطفی (ص)
نویسندگان

و در اینجا روایاتى هم وجود دارد كه در آنها نام عبّاس در كنار نام حمزه قرار دارد ، در حالى كه عبّاس بعد از جنگ بدر در مدینه اسیر بود .

و معلوم است كه پیامبر صلّى الله علیه و آله بعد از هجرت به مدینه در أوّلین فرصت درِ خانه اصحاب خود را كه به مسجد باز مى شد بست ، زیرا داخل شدن جُنب به مسجد مطهّر حرام مى باشد ، و همچنین معلوم است كه علىّ بن أبى طالب و خود پیامبر صلّى الله علیه و آله از این مطلب مستثنى گردیدند .

و استثنا نمودن محمّد صلّى الله علیه و آله ، على و فاطمه علیهماالسّلام را از بستن درها ، این آیه قرآن را كه درباره طهارت اهل بیت علیهم السّلام مى باشد تأكید مى نماید :

إنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهیراً(391)

خدا چنین میخواهد كه رجس هر آلایش را از شما خانواده نبوت ببرد

و شما را از هر عیب پاك و منزه گرداند .

و این مسأله مطلبى را كه پیامبر أكرم صلّى الله علیه و آله بعداً بیان فرمود تأكید مینماید . حضرت فرمود :

« من كنت مولاه فهذا علىّ مولاه »

هر كس من مولاى او هستم این على مولاى اوست .

و « علىّ منّى مثل هارون من موسى »

نسبت على به من مانند نسبت هارون به موسى مى باشد

و « انّى تارك فیكم الثّقلین كتاب الله و عترتى أهل بیتى »

من در میان شما دو روزنه گرانبها را یادگار گذاشته ام كتاب خدا

و عترت من كه اهل بیت من مى باشند .

و حادثه بستن درهها بواسطه دهها نفر از صحابه نقل شده است كه ، از جمله آنها علىّ بن أبى طالب علیه السّلام و سعد بن أبى وقّاص و عبدالله بن عبّاس و أبوسعید خدرى و عمر بن الحطّاب « ألخطّاب » و عبدالله بن عمر بن الحطّاب « ألخطّاب » و زید بن ارقم و براء بن عازب و جابر بن سمرة و انس بن مالك و جابربن عبدالله و ابن مسعود و أبوذر غفارى و امّ سلمة مى باشند ، و در كتابهاى اسلامى مرجع نیز ذكر شده است (392) .

و در مسند احمد بن حنبل از چند طریق نقل شده است كه ، پس مردم به سخن در آمدند . آنگاه رسول خدا خطبه خواند ، و حمد الهى بجا آورد و خدا را ستود ، سپس فرمود : اما بعد من مأمور شده ام تا تمام درها بجز درِ خانه على را ببندم ، پس گوینده شما درباره اش شروع به گفتن كرد ، به خدا سوگند من چیزى نبستم و چیزى نگشودم و صرفاً مأمور به چیزى شدم و پیروى و اطاعت كردم (393) .

عمربن الخطّاب مى گوید : به علىّ بن أبى طالب سه خصلت داده شد ، كه اگر یكى از آنها به من داده شود ، برایم محبوبتر از شتران سرخ موى مى باشد .

رسول خدا صلّى الله علیه و آله دختر خود را به او تزویج نمود و برایش فرزند آورد . و تمام درها جز در خانه او را در مسجد بست ، و در روز جنگ خیبر پرچم را به وى عطا نمود (394) .

و علیرغم تمام این مصادر اسلامى مهم ، كه در تعبیرات دهها تن از صحابه بیان شده است ، ابن تیمیة ناصبى بدون هیچ دلیل علمى و فقط بخاطر پیروى از روش خود كه در رها كردن و تكذیب أحادیثى كه با شیوه او سازش ندارند خلاصه مى شود ، تمام این احادیث را تكذیب نمود (395) .

لكن در صورتى كه پیروان باطل بخواهند مطابق امیال خود احادیث صحیح را تكذیب كنند ، تمام احادیث باطل مى شوند .


[391] ـ سوره احزاب ، آیه 33 .

[392] ـ سنن ترمذى ، 639 ، 640 ، 641 ج 5 ، مسند احمد ، 369 ج 4 و 26 ج 2 و 175 ج 1 ، فتح البارى ، 14 و 27 ج 7 ، مستدرك ، حاكم ، 117و 125 و 134 ج 3 ، كنزالعمّال 96 ، 101 و 120 و 155 و ج 15 خصائص نسائى ، 72 و 75 ، ارشاد السّارى ، 84 و 85 ، ج 6 ، وفاء الوفاء ، سمهودى ، 474 و 480 ج 2 ، ألصّواعق المحرقه ، 121 و 122 و 125 ، حلیة الأولیاء ، 153 ج 4 الألئ المصنوعة ، 346 و 354 ج 1 ، انساب الأشراف ، 106 ج 2 ، تاریخ بغداد ، 205 ، ج 7 ، ألمناقب ، خوارزمى ، 214 ـ 235 ـ 238 ، شرح حال امام على علیه السّلام از تاریخ ابن عساكر به تحقیق محمودى ، 281 و 253 و 327 ج 1 ، علل الشّرایع ، 201 ، 202 ینابیع المودّة ، 283 ، لسان المیزان ، 165 ج 4 ، مناقب الأمام على علیه السّلام ، ابن الغزالى ، 252 و 261 ألإصابه 509 ج 2 ، تذكرة الخواص 41 ، منتخب كنز العمّال با حاشیه مسند احمد ، 29 ج 5 ، سنن بیهقى 65 ج 7 ، و طبرانى در كتاب الكبیر و الأوسط همین را روایت كرده است ، ألدّر المنثور 314 ج 3 أخبار القضاة ، 149 ج 3 ، ألخصائص الكبرى ، 243 ج 2 ، احكام القرآن ، جصاص ، 248 ج 2 ، ألسّیرة الحلبیّه ، 373 و 374 ج 3 ، ذخائر العقبى ، 76 و 77 و 78 ، شرح نهج البلاغه ابن أبى الحدید ، 195 ج 9 ، نزل الأبرار ، 34 و 35 .

[393] ـ مسند احمد 175 ج 1 ، 26 ج 2 ، 369 ج 4 .

[394] ـ ألصّواعق المحرقه ، ابن حجر ، فصل 3 باب 9 و همین مطلب را عبدالله بن عمر بن الخطّاب روایت كرده است ، مستدرك ، حاكم 125 ج 3 .

[395] ـ منهاج السنه 9 ج 3 آنهم بخاطر بغض و كینه او به على علیه السّلام مى باشد ، در حالى كه رسول خدا صلّى الله علیه و آله به على فرمود : دوست ندارد تو را مگر مؤمن ، و دشمن ندارد تو را مگر منافق .




[ دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 ] [ 06:31 ق.ظ ] [ سینا علی نسب ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


این وبلاگ گامی است کوچک در جهت روشنگری روشها و دفعات و نتیجه سوء قصدهایی که برای پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد (ص) بوسیله خلفای راشد و برخی نزدیکان ایشان که از دشمنان واقعی و ماری در آستین بودند بوقوع پیوسته است

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
ابزارهای مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب