تبلیغات
شهید حسادت

شهید حسادت
بحثی پیرامون علل شهادت اولین شهید حسادت و یکی از مظلومان بزرگ تاریخ رسول اکرم حضرت محمد مصطفی (ص)
نویسندگان

اگر قضیّه خطیر و حسّاس نبود ، پیامبر أكرم صلّى الله علیه و آله به این سخن رسوا كننده لب نمى گشود ، زیرا حیله گرى و فریبكارى در مسأله خلافت از مسائل عظیم مسلمانان بشمار مى رود .

و صواحب یوسف و هم نشینان او همانطورى كه در قرآن آمده اصرار به آلوده كردن دامان یوسف داشتند ، و یوسف علیه السّلام خود دارى كرده و از حیله آنان فرار مى نمود ، تا جائى كه براى رهائى از مطالبات نامشروع آنها مشتاق زندان شد .

و طالبین توضیح بیشتر در این موضوع ، باید به كتابهاى تفسیر مراجعه نمایند . و خود عایشه حدیث : « انّكنّ صواحب یوسف » (439) را كه خطاب به خود و حفصه است روایت نموده است .

و با وجود اهانت پیامبر صلّى الله علیه و آله به عایشه و ناكامى تلاش او در بدست آوردن فرمان یا اجازه اى براى نماز جماعت پدرش در روز دوشنبه ، از آن حضرت ، عایشه روایت كرد كه فرمانى از جانب پیامبر صلّى الله علیه و آله براى امامت جماعت أبوبكر در صبح روز دوشنبه وجود داشته است . یعنى او در خصوص این موضوع هم در زمان حیات پیامبر صلّى الله علیه و آله و هم بعد از آن اصرار و پافشارى بسیار نمود .

لكن در آخرین روزهاى زندگى عایشه بعد از آنكه روابطش با حكومت بنى امیّه بخاطر كشتن برادرش عبد الرّحمن تیره شد ، به احادیث صحیح بسیارى لب گشود كه موجب باطل كردن تمام أحادیثى شد كه بعد از وفات رسول خدا صلّى الله علیه و آله براى رساندن پدرش به قدرت ، روایت مى نمود .

و روایت خود در امامت جماعت صبح روز دوشنبه أبوبكر را نیز باطل نمود (440) .

و از احادیث صحیح او این قول رسول خدا صلّى الله علیه و آله نیز مى باشد كه فرمود : من سرور و سیّد فرزندان آدم هستم ، و على سرور و سیّد عرب است (441)و محبوبترین مردم نزد رسول خدا صلّى الله علیه و آله فاطمه سلام الله علیها و از مردان علىّ بن أبى طالب مى باشد (442) .

و فرمان پیامبر صلّى الله علیه و آله براى أبوبكر صادر شده بود ، تا به لشكر اسامة بن زید ملحق شود ، پس چگونه صبح روز دوشنبه در مدینه حاضر بود ؟

و همین حاضر شدن او در نماز دلیل بر عصیان فرمان رسول خدا صلّى الله علیه و آله دارد ، و أبوبكر و عمر در زمان حیات پیامبر صلّى الله علیه و آله و بعد از رحلت او با جدا شدن از لشكر اسامه فرمان پیامبر را عصیان نمودند .

بنابراین ، وضعِ أبوبكر از دو حال خارج نخواهد بود ، یا صبح دوشنبه در مدینه حاضر بود و یا به نزد همسر خود در سنح كه خارج از مدینه مى باشد رفته بود (443) . و در هر دو حالت با فرمان پیامبر صلّى الله علیه و آله مبنى بر رفتن در لشكر اسامه مخالفت نموده است . و در آن هنگام اسامه در جرف بسر مى برد ، و اگر أبوبكر معصیت امر پیامبر صلّى الله علیه و آله نموده باشد ، چگونه پیامبر صلّى الله علیه و آله وى را بجاى خود معیّن كرد تا امامت نماز جماعت نماید ؟

و اگر با فرمان نبوى امامت جماعت نماز را به عهده گرفته بود ، چرا در مدینه نماند ، تا در سایر اوقات با مردم نماز بخواند ؟

مسلّماً أبوبكر در هنگام ارتحال پیامبر صلّى الله علیه و آله و بعد از آن در سنح بسر مى برد (444) و تأكید فراوانى وجود دارد كه أبوبكر صبح روز دوشنبه در مدینه حاضر بود ، و پس از آن بخاطر روگردانى از فرمان پیامبر صلّى الله علیه و آله مبنى بر رفتن در لشكر اسامه كه بسوى شام حركت مى كرد (445) به خانه خود در سنح بازگشت .

بنابراین با علم به آنكه پیامبر صلّى الله علیه و آله قبل از نماز ظهر روز دوشنبه رحلت فرمود اخبار اتّفاق نظر دارند كه در هنگام رحلت رسول الله صلّى الله علیه و آله أبوبكر در سنح بسر مى برد (446). بعلاوه اگر امامت نماز دلیل بر خلافت عظمى بود ، چرا أمیر بودن علىّ بن أبى طالب بر حج دلیل بر خلافت نباشد ؟

در حالى كه این أمیر بودن شامل امامت نماز و أمیر حج بودن و تبلیغ سوره برائت و برگرداندن أبوبكر به مدینه و گریه و ترس او از نازل شدن آیه اى در مذّمت وى (447) مى شود .

اما انس بن مالك راوى دوّم حدیث به شدّت از امام متّقیان علىّ بن أبى طالب علیه السّلام دورى مى نمود ، و این دورى كردن وى به حدّى بود كه باعث شد از شهادت دادن با سایر صحابه در مسجد كوفه مبنى بر شنیدن حدیث رسول خدا صلّى الله علیه و آله كه فرمود :

من كنت مولاه ، فهذا على مولاه ، امتناع نماید ، پس امام على علیه السّلام وى را نفرین كرد و به پیسى گرفتار شد (448) .

انس بن مالك ، در حوادث سقیفه و بعد از آن همراه أبوبكر بود و از آنجائى كه در حزب أبوبكر بود ، او را والى بحرین نمود ، و هنگامى كه عمر حكومت را بدست گرفت او را طرد كرد (449) .

و طبیعى است مردى كه از بیان سخن رسول خدا صلّى الله علیه و آله در روز غدیر خودارى كرد ، صلاحیّت نقل حدیث را مخصوصاً در قضیّه اى سیاسى كه مربوط به امامت مسلمانان است ، دارا نمى باشد .

انس بن مالك ، در هشت سالگى ساقى اعضاى مجلس شراب بود . و در ابتداى اسلام شراب تحریم شده بود ، و در آن مجلس أبوبكر بن أبى قحافه ، سر دسته كسانى بود كه با جامهاى شراب خوشگذرانى مى كردند (450) .

و رسول خدا صلّى الله علیه و آله بر أبوبكر و عمر خشم گرفت ، زیرا در روز دوشنبه به مدینه برگشتند ، و از فرمان وى سرپیچى كردند ، پس به آن دو و پیروان سركش آنان فرمود : آیا امر نكردم كه در لشكر اسامه باشید ؟ عرض كردند : آرى اى رسول خدا ، حضرت فرمود : پس چرا از فرمانم سرپیچى كردید (451) ؟


[439] ـ تاریخ طبرى 439 ج 2 ، ألبدایة و النّهایة ، ابن كثیر 253 ج 5 .

[440] ـ ألبدایة و النّهایة ابن كثیر ، 253 ج 5 .

[441] ـ حلیة الأولیاء 63 ج 1 ، مستدرك حاكم 124 ج 3 ، كنز العمّال 400 ج 6 .

[442] ـ ألرّیاض النّضره ، 213 ج 2 ، كنز العمّال ، 84 ج 6 ، صحیح ترمذى ، 319 ج 2 .

[443] ـ تاریخ طبرى 441 ج 2 ، كامل ابن أثیر ، 323 ج 2 .

[444] ـ تاریخ طبرى 441 ج 2 ، كامل ابن أثیر ، 323 ج 2 .

[445] ـ بحار الأنوار 434 ج 30 ، ارشاد مفید 183 ج 1 .

[446] ـ طبقات ابن سعد 3 ج 8 .

[447] ـ سیره ابن هشام 190 ج 4 .

[448] ـ ألمعارف ، ابن قتیبه 251 ، ألصّواعق المحرقه 77 .

[449] ـ تاریخ الإسلام ، ذهبى ، عهد الخلفاء الرّاشدین 121 ، تاریخ خلیفه 123 ، نظریّات الخلیفتین ، مؤلّف ج دوّم باب الولاة .

[450] ـ به موضوع مجلس شراب مشهور ، و موضوع حرمت شراب در همین كتاب مراجعه كنید .

[451] ـ بحار الأنوار 434 ج 3 ، ارشاد مفید 183 ج 1 .




برچسب ها: أحادیث ساختگى، روایات ساختگى، ابوبکر، صحابه پیامبر،
[ سه شنبه 9 خرداد 1391 ] [ 06:09 ق.ظ ] [ سینا علی نسب ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


این وبلاگ گامی است کوچک در جهت روشنگری روشها و دفعات و نتیجه سوء قصدهایی که برای پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد (ص) بوسیله خلفای راشد و برخی نزدیکان ایشان که از دشمنان واقعی و ماری در آستین بودند بوقوع پیوسته است

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
ابزارهای مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب