تبلیغات
شهید حسادت

شهید حسادت
بحثی پیرامون علل شهادت اولین شهید حسادت و یکی از مظلومان بزرگ تاریخ رسول اکرم حضرت محمد مصطفی (ص)
نویسندگان

هشام از عروه نقل مى كند كه زبیر گفت : چون رسول خدا صلّى الله علیه و آله از غار خارج شد ، أبوبكر با شتر خود به نزد وى آمد و عرض كرد : اى رسول خدا بر این شتر سوار شو .

و چون سوار شد رو به أبوبكر نمود و فرمود : خداوند رضوان اكبر را به تو عطا كند .

أبوبكر گفت : رضوان اكبر چیست ؟

حضرت فرمود : در روز قیامت خداوند براى بندگان خود به صورتى عام تجلّى مى كند و براى تو به صورت خاص (498) .

و ما باز دم خصمانه سیاسى را در روایات عروة بن زبیر و زهرى كه سعى در راضى نمودن امویان داشتند به وضوح مى یابیم ، و در راضى نمودن آنان به هر وسیله اى دست مى یازیدند ، گرچه جبل ثور را كه از طرف كفّار محاصره شده بود ، بعنوان مقرّرى براى ملاقات أبوبكر و خویشان و اصحابش با رسول خدا صلّى الله علیه و آله و مركزى براى تردّد عثمان اموى ، قرار داده باشند .

و اشكالات موجود بر روایت أوّل بدین قرار مى باشند :

عروه روایت مى كند كه مادرش طعام را به غار مى برد ، در حالى كه در یك روایت ساختگى نقل كرده اند كه عبدالله بن أبى بكر طعام براى آن دو مى برد (499) .

و در یك روایت ساختگى دیگر عامر بن فهیره طعام براى آن دو مى برد ، لكن صحیح آن است كه اسماء به همراه شوهرش زبیر كه با او ازدواج موقّت نموده بود در حبشه بسر مى برد (500) .

عروه مى خواست با جعل سخن رسول خدا صلّى الله علیه و آله به عثمان كه او أوّلین مهاجر بعد از ابراهیم و لوط است امویان را راضى نماید .

در حالى كه عثمان با بقیّه مسلمانان به مدینه هجرت كرده بود .

و اسماء دختر أبوبكر با پسرش عبدالله بن زبیر درباره قضیّه متعه جدال مى نمود . زیرا عبدالله بن زبیر در زمانى كه حكومت حجاز را بدست گرفت در خطبه نماز جمعه مكّه قائل به تحریم ازدواج موقّت شد ، در این هنگام حبر امّت ، عبدالله بن عباس بن عبدالمطلب اعتراض نمود و كار به مشاجره انجامید .

پس عبدالله بن عباس گفت : از مادرت درباره حلال بودن متعه و چگونگى متولّد شدنت از طریق متعه سؤال كن .

عبدالله بن زبیر از این گفته تعجّب كرد و با شتاب نزد مادرش رفت ، و از همین امر سؤال كرد و مادرش اعتراف كرد كه با زبیر به عقد موقّت ازدواج كرده بود (501) .

و عبدالله و عروه دو فرزند اسماء براى مصلحت خود و مصلحت نظام حكومت در دروغ بستن بر مادر خود حتى در قضیّه متعه ادامه دادند .

و عایشه شتر گمشده اش را در پسر خواهر خود عروة فرزند اسماء پیدا كرد . و عروه هر حدیثى را براى عایشه روایت مى كرد ، گرچه معتقد به صحّت آن نبودند و فقط كافى بود كه در جهت مصالح نظام حاكم باشد و از این قبیل احادیث ، حدیث غار و حدیث امامت جماعت أبوبكر در روز دوشنبه مى باشد .

و نظام سلطه در زمان أبوبكر و عمر و عثمان و دو دولت اموى عبّاسى بر اساس همان اركان حزب قریشىِ معروف ، یعنى تثبیت مناقب دروغین براى زعماى خود و محو كردن فضائل راستین رسول خدا صلّى الله علیه و آله و اهل بیت و اصحاب ، سیر مى كرد .


[498] ـ طبقات المحدثّین بإصبهان ،ابن حبّان 10 ج 3 .

[499] ـ كنز العمّال 680 ج 16 ، مختصر تاریخ دمشق ، 150 ج 3 .

[500] ـ محاضرات الاُدباء 214 ج 2 ، ألمسائل الصّاغانیه ، شیخ مفید 35 ، صحیح مسلم ، موضوع متعه .

[501] ـ محاضرات الاُدباء 214 ج 2 ، ألمسائل الصّاغانیّه ، شیخ مفید 35 ، صحیح مسلم موضوع متعه .




برچسب ها: أحادیث ساختگى، روایات ساختگى،
[ شنبه 20 خرداد 1391 ] [ 06:57 ق.ظ ] [ سینا علی نسب ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


این وبلاگ گامی است کوچک در جهت روشنگری روشها و دفعات و نتیجه سوء قصدهایی که برای پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد (ص) بوسیله خلفای راشد و برخی نزدیکان ایشان که از دشمنان واقعی و ماری در آستین بودند بوقوع پیوسته است

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
ابزارهای مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب