تبلیغات
شهید حسادت

شهید حسادت
بحثی پیرامون علل شهادت اولین شهید حسادت و یکی از مظلومان بزرگ تاریخ رسول اکرم حضرت محمد مصطفی (ص)
نویسندگان

و رجال حزب قریش در زمان أبوبكر و عمر و عثمان و معاویه و یزید و مروان و فرزندان او ، تا جائى كه مى توانستد جهات دینى و اقتصادى و اجتماعى را تغییر دادند (522) . و حتى نماز در وقت خود چنان به تأخیر افتاد كه حسن بصرى به این سخن اعتراف نمود : اگر اصحاب رسول خدا صلّى الله علیه و آله سر از خاك در آوردند فقط قبله شما را خواهند شناخت(523).

و انس ابن مالك نیز در بصره چنین گفت : از چیزهائى كه دیدم فقط نماز را شناختم آنهم تضییع شد (524) و عبدالله بن عمرو بن العاص نیز همین مطلب را گفت .

و أبوالدّرداء گفت : بخدا سوگند از امر محمّد صلّى الله علیه و آله در آنان چیزى نشناختم مگر آنكه همگى نماز مى خوانند (525) .

و در بصره ، عمران بن حصین بیست و شش سال بعد از شهادت رسول خدا صلّى الله علیه و آله پشت سر امام علىّ بن أبى طالب نماز خواند ، و سپس گفت : على علیه السّلام همان نماز محمّد صلّى الله علیه و آله را برگزار كرد ، و مرا به یاد نماز محمّد صلّى الله علیه و آله انداخت (526).

و این جملات مخالفت أبوبكر و عمر و عثمان را با نماز پیامبر صلّى الله علیه و آله بیان مى نماید !

و نسائى در سنن خود مى گوید :

آنان بخاطر دوست نداشتن على علیه السّلام با دین مخالفت كردند ، و قول ابن عبّاس را ذكر كرد كه : خداوندا آنان را لعنت كن ، از شدّت بغض به على علیه السّلام ، سنّت را ترك كردند (527) .

و سندى كلام نسائى را بدون توضیح نگذاشته و از روى استهزاء گفته : « یعنى نسائى حتماً مقیّد به انجام سنّت بود! » (528).

ناصبیان با صداى بلند گفتن « بسم الله الرّحمن الرّحیم » را در نماز ترك كردند ، چون على علیه السّلام آن را با صداى بلند مى گفت ، و بر ترك آن سخت گیرى كردند ، پس ترك شد (529) .

و از همین ناصبیان حجّاج مى باشد كه مخالفت على علیه السّلام و پیروان او را با سیره عثمان علنى نمود(530) و نماز به همان حال مخالفت با نماز رسول خدا صلّى الله علیه و آله باز گشت .

و تارخ نویسان نقل مى كنند كه ، أخطل ، شاعر مسیحى بدون اذن بر مروان وارد مى شد ، در حالى كه جبّه اى از خز به تن داشت و صلیبى از طلا به گردن آویخته بود ، و از ریش او شراب مى چكید و از اینكه یك نفر مسیحى ، مسلمانى را هجو نماید خوددارى نمى كرد (531) .

و درباره فضائل على علیه السّلام ابن حجر مى گوید : بنى امیّه جدّیّت كردند تا نور فضائل وى را خاموش كنند ، لكن بجز ظهور و انتشار چیزى بر آن نیفزودند (532) .

و خوارزمى به نقل از ابن عبّاس مى گوید : اگر تمام نى ها قلم شوند و دریا مركّب و جن حساب كننده و انس نویسنده شوند نمى توانند فضائل على علیه السّلام را شمارش نمایند (533).

و ابن أبى الحدید معتزلى مى گوید : اگر أمیرمؤمنان به خود و بر شمردن فضائل خود افتخار مى كرد ، و تمام گویندگان فصیح عرب وى را یارى مى كردند ، عشرى از سخن رسول خدا صلّى الله علیه و آله در حقّ على علیه السّلام را احصاء و شمارش نمى كردند (534) .


[522] ـ شرح الموطأ زرقانى ، 221 ج 1 ، تنویر الحوالك ، 93 و 94 ج 1 .

[523] ـ جامع بیان العلم 244 ج 2 .

[524] ـ جامع بیان العلم 244 ج 2 ـ ألجامع الصّحیح ، 632 ج 4 .

[525] ـ مسند احمد بن حنبل 244 ج 6 .

[526] ـ مسند احمد 428 ج 4 ، سنن بیهقى 68 ج 2 .

[527] ـ سنن نسائى 253 ج 5 ، سنن بیهقى 113 ج 5 .

[528] ـ همان مصدر فوق .

[529] ـ تفسیر نیشابورى ، چاپ شده در حاشیه جامع البیان طبرى ، 79 ج 1 .

[530] ـ ألكامل فى الأدب 207 ج 1 ، مروج الذّهب 85 ج 3 ، مكاتیب الرّسول 62 ج 1 .

[531] ـ رجال الكفر و الدّعوه فى الإسلام ، أبوالحسن النّدوى 33 ج 1 .

[532] ـ ألصّواعق المحرقه 72 .

[533] ـ ألمناقب الخوارزمى ، ألطّرائف ، ابن طاووس 139 ، نهج الایمان ابن جبر 668 ، كشف الیقین علاّمه حلّى 2 .

[534] ـ شرح نهج البلاغه ابن أبى الحدید 449 ج 2 .




برچسب ها: تلاش براى تغییر دین مردم،
[ پنجشنبه 25 خرداد 1391 ] [ 07:46 ق.ظ ] [ سینا علی نسب ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


این وبلاگ گامی است کوچک در جهت روشنگری روشها و دفعات و نتیجه سوء قصدهایی که برای پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد (ص) بوسیله خلفای راشد و برخی نزدیکان ایشان که از دشمنان واقعی و ماری در آستین بودند بوقوع پیوسته است

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
ابزارهای مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب