تبلیغات
شهید حسادت

شهید حسادت
بحثی پیرامون علل شهادت اولین شهید حسادت و یکی از مظلومان بزرگ تاریخ رسول اکرم حضرت محمد مصطفی (ص)
نویسندگان

اوضاعى را كه مسلمانان در قرن أوّل اسلام در آن بسر مى بردند ، و جوّ مساعد براى نشر احادیث دروغین مانند حدیث صحبت و همراهى أبوبكر در غار و در هجرت را با رسول خدا صلّى الله علیه و آله به خوبى در مى یابد . و اكنون سؤال مطرح شده این است كه آیا رخنه كنندگان در اسلام توانستند افكار و احادیث و قصّه هاى خود را در میراث اسلامى ترویج كنند ؟ و این كار را چگونه و در چه زمانى انجام دادند ؟

این قصّه گویان به عنوان وسیله اى نیرومند در دست دولت قرار گرفتند ، تا دولت اهداف خود را به اثبات رسانده ، و دشمنان خود را متوقّف و افكار خود را ترویج نماید ، و این مطلب به حدّى قوّت گرفت كه معاویه در روزى كه به جنگ امام حسن علیه السّلام بسوى كوفه رفت ، همین قصّه گوها را به همراه برد (552) .

و این مسأله روشنگر اهمیّت این گروه گمراه و اعتماد معاویه بر این گروه براى محقّق كردن اهداف خویش مى باشد .

و كعب الأحبار و تمیم دارى و عبدالله بن سلام از همین قصّه گویان مى باشند ، كه همیشه مترصّد ضربه زدن به اسلام بودند ، و در همان زمان از مقرّبان جدّى عمر و عثمان بشمار مى رفتند (553) .

و عمر به اقوال كعب الأحبار عمل مى نمود (554) .

یهودیان بعد از اسلام آوردن ، سعى در نابود كردن اسلام نمودند ، و عبدالله بن سلام از رسول خدا صلّى الله علیه و آله در خواست كرد تا بر روز شنبه باقى بماند ، و در نماز از توراة قرائت كند ، و پیامبر صلّى الله علیه و آله به او اذن و اجازه نداد (555) .

و این قصّه گویان بسیار شدند ، و از جمله آنها عبید بن عُمر مى باشد  .

و معاویه بعد از نماز صبح به همین قصّه گوها گوش فرا مى داد ، و پاى منبر آنان مى نشست . و عمر بن عبدالعزیز نیز بر همین شیوه پیش رفت ، و قصّه گوى او محمّد بن قیس بود (556) و تبیع بن عامر پسر زن كعب الأحبار یهودى نیز از همین قصّه گویان بود (557) . و أبوهریره شاگرد كعب الأحبار قصّه گو بود . و مادر حسن بصرى براى زنان قصّه مى گفت (558) .

و این قصّه گویان در مساجد مسلمین پراكنده شدند (559) .

و مادر امام أبوحنیفه گفتار قصّه گو را بر فتواى پسرش ترجیح مى داد (560) ، در حالى كه خداوند سبحان با قصّه گویان دروغگو مبارزه نمود و چنین فرمود :

نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْكَ أحْسَنَ الْقَصَصِ بِما أوْحَیْنا إلَیْكَ هذَا الْقُرْآنَ وَ إنْ كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغافِلینَ(561)

ما بهترین حكایات را بوحى این قرآن بر تو مى گوئیم ، هر چند پیش از این وحى از آن آگاه نبودى .


[552] ـ تاریخ بغداد 208 ج 1 ، سیرة أعلام النّبلاء 146 ج 3 .

[553] ـ به كتاب هل اغتیل أبى بكر و السّیّده عائشه از همین مؤلّف مراجعه شود .

[554] ـ تاریخ بغداد 52 ج 1 .

[555] ـ ألسّیرة الحلبیّه 230 ج 1 .

[556] ـ ألقصاص و المذكّرین 33 ، ألتّراتیب الإداریه 348 ج 2 ، ألجرح و التّعدیل 63 ج 8 ، ألتّاریخ الكبیر 212 ج 1 ، تاریخ ابن معین 166 .

[557] ـ تهذیب الكمال 314 ج 4 .

[558] ـ ألتّراتیب الإداریه 338 ج 2 .

[559] ـ ألقصاص و المذكّرین 16 .

[560] ـ ألقصاص و المذكّرین 90 ، تاریخ بغداد 366 ج 3 .

[561] ـ سوره یوسف ، آیه 3 .




برچسب ها: أحادیث ساختگى، قصّه گویان و تحریف حدیث،
[ یکشنبه 1 مرداد 1391 ] [ 08:29 ق.ظ ] [ سینا علی نسب ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


این وبلاگ گامی است کوچک در جهت روشنگری روشها و دفعات و نتیجه سوء قصدهایی که برای پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد (ص) بوسیله خلفای راشد و برخی نزدیکان ایشان که از دشمنان واقعی و ماری در آستین بودند بوقوع پیوسته است

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
ابزارهای مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب