تبلیغات
شهید حسادت

شهید حسادت
بحثی پیرامون علل شهادت اولین شهید حسادت و یکی از مظلومان بزرگ تاریخ رسول اکرم حضرت محمد مصطفی (ص)
نویسندگان

عمر بن الحطّاب ( الخطّاب ) به خاطر اسباب متعدّدى ناگزیر به استفاده از كعب الأحبار و تمیم دارى و عبدالله بن سلام گردید ، كه مى توان به اسباب زیر اشاره نمود :

1 ـ آنان ادّعا مى كردند اسلام آورده اند و تصریح مى كردند ، كه تمام علوم اهل كتاب را دارا مى باشند .

2 ـ گفتار فریبنده كعب كه مى گفت : هیچ چیزى وجود ندارد مگر آنكه در توراة نوشته شده است (584) .

3 ـ بعضى از أحبار و راهبان داراى هوش و ذكاوتى بالاتر از هوش و ذكاوت اندیشمندان قریش بودند ، كه همین باعث شد عمر و دیگران با كمال تقدیر و احترام با آنان نگاه كنند .

4 ـ سؤالهاى بسیارى كه از طرف مردم بر عمر سرازیر مى شد ، او را در وضعیّت سختى قرار مى داد ، زیرا به علوم دین آشنا نبود ، به همین جهت ناگزیر شد براى پاسخ به این سؤالات بسیار و مشكل این گروه را براى پاسخگوئى روانه كند .

و این مطلب علّت اقدام تمیم را به گفتن قصّه ها در مسجد النّبى صلّى الله علیه و آله و خواندن خطبه ، در هر جمعه را (585) تفسیر مى نماید (586) .

و اضطرار و ناچارى عمر در پرسیدن از امام على علیه السّلام براى حلّ بعضى از معضلات و مشكلات دینى و علمى و قضائى گویاى حقیقت این موضوع مى باشد ، و به خوبى خلاء بزرگى را كه در اثر دور نمودن اهل البیت علیهم السّلام یا ثقل دوّم بوجود آمده بود ، آشكار مى نماید .

5 ـ رفت و آمدهاى عمر با اهل كتاب قبل از اسلام و در زمان رسول خدا صلّى الله علیه و آله براى بدست آوردن بسیارى از مزایا براى عمر ، استخدام این گروه را كه بعداً اسلام آوردند ، بسیار آسان نمود .

6 ـ عمر تمایل داشت مردم هوشمند و زیرك را استخدام كند ، زیرا فكر مى كرد فاسق قوىّ بهتر از مؤمن ضعیف است (587) .

7 ـ پیمان قریشى ـ یهودى از قبل موجود بود ، و بعد از داخل شدن منافقانه كفّار در اسلام ، این پیمان به پیمان منافقین با یهود تبدیل شد . زیرا یهودیان براى مبارزه با مسلمانان در مكّه با أبوسفیان و در مدینه با زعیم منافقین ابن أبى پیمان بسته بودند .

و بعد از فتح مكّه ، یهودیان با رجال حزب قریش براى تسلّط بر خلافت اسلامى پیمان بستند .

و بعد از تسلّط حزب قریش بر خلافت ، یهودیان ، عمر را بر أبوبكر و سایر مسلمانان ترجیح مى دادند (588) و او را در نقشه هدفدار كشتن أبوبكر یارى دادند ، و موفّق هم شدند . و بر امتیاز موعظه دینى در مسجد پیامبر صلّى الله علیه و آله دست یافتند ، اما چون مردم بر عمر خشم گرفتند ، یهودیان سعى كردند گام دیگرى بردارند لذا از طرف عمر با امویان براى رساندنشان به قدرت و باز گرداندن تمام امور به مرحله قبل از اسلام پیمان بستند ، و در این گام نیز موفّق شدند (589) . پس مسلمانان وضعیّت را درك نموده ، و به عثمان لقب نعثل (590)یهودى دادند ، و او را كشتند و در حش كوكب كه گورستان یهودیان بود دفن كردند (591) .


[584] ـ أضواء على السّنة المحمّدیّه ، محمود أبوریّه 165 .

[585] ـ قبل از خطبه نماز جمعه .

[586] ـ تاریخ المدینة المنوّره ، ابن شبة 7 ، 8 ، 11 ج 1 چاپ مكّه مكرّمه ، الإصابه ، ابن حجر ، 256 ج 1 ، ألإستیعاب در حاشیه اصابه ، ابن عبدالبرّ 184 ج 1 .

[587] ـ ألإستیعاب ، ابن عبدالبرّ 472 ج 3 .

[588] ـ تفسیر ابن كثیر ، 205 ج 1 .

[589] ـ به كتاب : هل اغتیل النّبى محمّد صلّى الله علیه و آله و كتاب : اغتیال الخلیفه أبوبكر ، از همین مؤلّف مراجعه كنید .

[590] ـ پیر خرفت .

[591] ـ تاریخ طبرى ، 143 ج 5 ، ألملل و النّحل شهرستانى 92 ، مجمع الزّوائد 95 ج 9 ، ألفتنه ، سیف بن عمر 84 .




برچسب ها: كعب الأحبار، تمیم داری، قصّه گویان و تحریف حدیث،
[ جمعه 6 مرداد 1391 ] [ 06:46 ق.ظ ] [ سینا علی نسب ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


این وبلاگ گامی است کوچک در جهت روشنگری روشها و دفعات و نتیجه سوء قصدهایی که برای پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد (ص) بوسیله خلفای راشد و برخی نزدیکان ایشان که از دشمنان واقعی و ماری در آستین بودند بوقوع پیوسته است

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
ابزارهای مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب