تبلیغات
شهید حسادت

شهید حسادت
بحثی پیرامون علل شهادت اولین شهید حسادت و یکی از مظلومان بزرگ تاریخ رسول اکرم حضرت محمد مصطفی (ص)
نویسندگان

أوّلین شخصى كه از كعب الأحبار خواست تا در مدینه ساكن شود خلیفه دوّم عمر بن الخطّاب بود . عمر از كعب خواست در مدینه بماند ، و دائماً در مجلس ، كعب را به خود نزدیك مى كرد ، و به عنوان عالم دینى معرفى مى نمود (592) .

و بعد از آنكه عمر اهل البیت علیهم السّلام را به عنوان مرجع دینى و فقهى كنار گذاشت ، و به حاشیه برد ، از كعب الأحبار و دیگران درخواست كرد تا به جاى اهل البیت علیهم السّلام بنشینند و زمان عمر، بخاطر به شهادت رساندن رسول خدا صلّى الله علیه و آله و عزل اهل البیت علیهم السّلام ، شاهد اختلال بزرگى در مرجعیّت بود . و این مطلب همان چیزى بود كه عمر را بر آن داشت تا كعب را در مدینه نگهدارد . و به همراه خود به شام ببرد ، و برایش مجالس موعظه برپا نماید تا از وجود او استفاده شود .

و عمر مدّتى به خواندن توراة مأنوس شد ، و سعى كرد در مقابل پیامبر صلّى الله علیه و آله توراة بخواند ، اما پیامبر صلّى الله علیه و آله غضبناك شدند و چون عمر متوجّه غضب آن حضرت نشد ، أبوبكر ناچار گردید به عمر چنین بگوید : مادرت به عزایت بنشیند ، آیا به چهره رسول خدا صلّى الله علیه و آله نگاه نمى كنى ؟ عمر گفت : از غضب خدا و رسول او به خدا پناه مى برم .

پس حضرت صلّى الله علیه و آله فرمود : من توراة را براى شما به صورتى سفید و پاكیزه و بى آلایش آوردم ، از آنان درباره چیزى سؤال نكنید زیرا آنان شما را هدایت نمى كنند ، و خود گمراه گردیدند ، و محقّقاً اگر موسى علیه السّلام در میان شما زنده بود ، بر او حلال نبود مگر آنكه از من پیروى كند (593) .

و با وجود غضب پیامبر صلّى الله علیه و آله بر عمر و خواستن حضرت صلّى الله علیه و آله از مسلمانان كه از یهودیان درباره چیزى سؤال نكنند ، عمر در زمان خلافت خود دو لنگه درهاى سؤال را از یهودیان باز نمود .

و كعب مرجع مهم مسلمانان گردید ، كه درباره هر مسأله اى از توحید گرفته تا معاد و آخرت از او سؤال مى كردند ! در همین فصل به سؤالهاى فراوان عمر از كعب پى خواهیم برد . و با وجود آنكه ابن عوف حدیثى از پیامبر صلّى الله علیه و آله ذكر نمود ، كه در آن حدیث امثال كعب را به فریب كارى و حیله گرى توصیف (594) مى كرد ، لكن عمر به كعب اجازه داد در مسجد النّبى صلّى الله علیه و آله مشغول قصّه گوئى شود . و از آن پس آن چنان احادیث كعب و تمیم دارى منتشر گردیدند ، كه این دو بجاى اهل البیت علیهم السّلام به ثقل دوّمى در كنار قرآن كریم تبدیل شدند . در حالى كه این مطلب مخالف قول معروف عمر است كه مى گفت :

« حسبنا كتاب الله » یعنى فقط كتاب خدا ما را بس است .

و عمر به واسطه كعب و تمیم موفّق شد از سؤالات بسیارى كه مسلمانان از وى پرسیده بودند نجات یابد .


[592] ـ ألطبقات الكبرى ، ابن سعد 358 ج 2 چاپ بیروت .

[593] ـ سنن الدّارمى 115 ج 1 ، چاپ دمشق ، مسند احمد 387 و 470 ج 3 .

[594] ـ مختصر تاریخ دمشق ، ابن منظور 186 ج 2 .




برچسب ها: قصّه گویان و تحریف حدیث، كعب الأحبار،
[ شنبه 7 مرداد 1391 ] [ 07:07 ق.ظ ] [ سینا علی نسب ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


این وبلاگ گامی است کوچک در جهت روشنگری روشها و دفعات و نتیجه سوء قصدهایی که برای پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد (ص) بوسیله خلفای راشد و برخی نزدیکان ایشان که از دشمنان واقعی و ماری در آستین بودند بوقوع پیوسته است

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
ابزارهای مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب