تبلیغات
شهید حسادت

شهید حسادت
بحثی پیرامون علل شهادت اولین شهید حسادت و یکی از مظلومان بزرگ تاریخ رسول اکرم حضرت محمد مصطفی (ص)
نویسندگان

البته این دور كردن مرجعیّت اهل البیت علیهم السّلام به امر حكومت بود و سبب اعتماد عمر بر غیر اهل البیت علیهم السّلام نیز همین بود . در حالى كه خواسته و نظر پیامبر صلّى الله علیه و آله در ثقلین یعنى كتاب خدا و اهل البیت علیهم السّلام نمودار مى شد (623)و این مطلب در واقع همان چیزى است كه حضرت صلّى الله علیه و آله روز پنجشنبه در اثناء بیمارى خود و در حجّة الوداع و در غدیر خم و سایر جاها مطرح مى فرمود (624) . لكن دیدگاه و خواسته قریش كه معارض و مخالف با نظر رسول خدا صلّى الله علیه و آله بود ، در همان جمله « حسبنا كتاب الله » یعنى كتاب خدا ما را بس است خلاصه مى شد .

پس از آن عمر دریافت كه ، كتاب خدا احتیاج به مفسّر ، و شریعت خدا احتیاج به مرجعى دینى دارد ، و به این ترتیب مسأله اعتماد عمر بر كعب و تمیم براى پر كردن این خلاء در مرجعیّت تفسیر مى گردد

البته عمر در برخى از مناسبات و در حلّ بعضى از مشكلات فقهى و اعتقادى و قضائى بر امام على علیه السّلام اعتماد كرده است ، كه در همین كتاب ذكر كرده ایم ، و عمر در آنجا مى گوید : لولا على لهلك عمر (625) . و اعتماد سرنوشت ساز دولت در مسائل مهم و خطیر و انتشار فرهنگ عمومى و احادیث دینى هر هفته با اعتماد كامل بر كعب و تمیم صورت مى گرفت . و این مطلب منافاتى با اعتقاد به برترى على علیه السّلام بر دیگرانى چون كعب و تمیم ندارد ، لكن اعتماد بر غیر على علیه السّلام بخاطر آن بود كه كعب و تمیم در خط حزب قریش بودند ، و جزئى از اسرار آن به شمار مى رفتند . در حالى كه امام على علیه السّلام از خطّ رقیب آنها بود ، و أبوبكر و عمر و عثمان و معاویه و دیگران از اعضاى دولت بودند . و على و عبّاس و ابن عبّاس و أبوذر و سلمان و عمّار در جناح رقیب قرار داشتند .

و عادت حكومتها پیوسته همین بوده است كه افراد خود را بدون ملاحظه بسیارى از امور و با صرف نظر از تمام اشتباهاتشان ، با تمام قوا پشتیبانى مى نمایند ، و همزمان با رقباى خود مبارزه كرده ، و آنان را از وسایل قدرت معنوى و اقتصادى و نظامى و سیاسى و غیر آنها محروم مى نمایند ، و براى كوبیدن آنان خطهایشان را جستجو مى كنند ، و براى كنار گذاشتنشان كوشش مى نمایند . و كمك به كعب و تمیم و واگذار كردن مناصب دولتى به بنى امیّه و محروم كردن بنى هاشم از وظائف ، خود از همین مسائل جناحى و حزبى به شمار مى رود . و سیاست سبب شد كعب و تمیم به جائى برسند كه حتى در خواب نمى دیدند ، و در امر سیاست چیزى بالاتر از داشتن مصالح مشترك وجود ندارد . به همین جهت عمر در زمان خود به كعب الأحبار و تمیم دارى اجازه داد در مسجد قصّه گوئى نمایند ، در حالى كه این كار در زمان پیامبر صلّى الله علیه و آله و أبوبكر مرسوم و معروف نبود (626) .


[623] ـ أضواء على السّنة المحمّدیّه ، محمود أبوریّه 44 ، ینابیع المودّة ، حنفى قندوزى 536 ج 2 .

[624] ـ تاریخ الإسلام ، خطیب بغدادى 232 ، مسند احمد 281 ج 4 ، ألتّمهید فى اصول الدّین ، الباقلانى 171 ، ألصّواعق المحرقه 26 .

[625] ـ ألإستیعاب ، ابن عبدالبر اندلسى 1103 ج 3 .

[626] ـ كتاب تاریخ المدینة المنوّره ، ابن شبه 7 ، 8 ، 11 ج 1 ، چاپ مكّه مكرّمه را ملاحظه كنید .




برچسب ها: قصّه گویان و تحریف حدیث، مرجعیت قصه گویان،
[ یکشنبه 15 مرداد 1391 ] [ 06:22 ق.ظ ] [ سینا علی نسب ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


این وبلاگ گامی است کوچک در جهت روشنگری روشها و دفعات و نتیجه سوء قصدهایی که برای پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد (ص) بوسیله خلفای راشد و برخی نزدیکان ایشان که از دشمنان واقعی و ماری در آستین بودند بوقوع پیوسته است

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
ابزارهای مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب