تبلیغات
شهید حسادت

شهید حسادت
بحثی پیرامون علل شهادت اولین شهید حسادت و یکی از مظلومان بزرگ تاریخ رسول اکرم حضرت محمد مصطفی (ص)
نویسندگان

 به رغم آنكه عبدالله الرّحمن بن عوف این حدیث كه « قصّه نمى گوید مگر أمیر یا مأمور یا ریاكار » را ذكر مى كرد ، لكن كعب به قصّه گوئى ادامه داد و همیشه بر این كار مأذون بود .

كثیر بن مرّة مى گوید : عوف بن مالك اشجعى در مسجد حمص جماعتى را مشاهده كرد كه اطراف مردى جمع شده اند ، پرسید : این اجتماع براى چیست ؟

گفتند : كعب مشغول قصّه گوئى براى مردم است، عوف گفت : واى بر او آیا سخن رسول خدا صلّى الله علیه و آله را نشنیده است كه مى فرماید :

« قصّه نمى گوید مگر أمیر یا مأمور یا ریاكار و یا حیله گر (627) »

و این چنین كعب و تمیم بجاى بزرگان صحابه از شاگردان رسول خدا صلّى الله علیه و آله به دو منصب واعظ و قصّه گو دست یافتند ، و این مطلب با نقشه و دستور عمر اجرا شد .

و شرح حال تمیم بدین قرار است : او تمیم بن اوسن بن خارجه دارى مسیحى مى باشد .

ابن عبدالبر ذكر كرده است كه تمیم دارى در سال نهم هجرى اسلام آورد و در مدینه سكونت داشت ، و بعد از قتل عثمان از مدینه به شام نقل مكان نمود (628).

و ابن حجر عسقلانى درباره وى چنین مى گوید : او راهب اهل زمان خود و أوّلین قصّه گو بود و این قصّه گوئى در عهد عمر اتّفاق افتاد . و او گوینده قصّه جساسه مى باشد (629) . و گفته شده است كه تمیم دارى هنگام بازگشت پیامبر صلّى الله علیه و آله از تبوك و هنگامى كه با ده تن از اهالى دار به نزد حضرت شرفیاب شد ، اسلام آورد .

و نصاراى شام مخصوصاً متولّیان امور دین ، خبرى از حضرت عیسى علیه السّلام درباره ظهور پیامبرى در حجاز به نام احمد صلّى الله علیه و آله داشتند . و قبل از بعثت هنگامى كه پیامبر صلّى الله علیه و آله با عموى خود أبوطالب به شام براى تجارت رفته بود راهبى نصرانى به پیامبر خدا حضرت محمّد صلّى الله علیه و آله همین مطلب را خبر داد ، همانطوریكه یكى از راهبان شام در اثناى سفر تجارى براى خدیجه سلام الله علیها حضرت صلّى الله علیه و آله را بر این مطلب مطّلع نمود (630) .


[627] ـ طبرانى در أواسط مجمع الزّوائد ، این مطلب را روایت كرده است ، 190 ج 1 ، تاریخ مدینة المنوّره ، ابن شبه 8 ج 1 .

[628] ـ كتاب ألإستیعاب در حاشیه ألإصابه ، ابن عبدالبر اندلسى 184 ج 1 چاپ أوّل ، دار احیاء التّراث العربى .

[629] ـ ألإصابه ، ابن حجر عسقلانى 184 ج 1 .

[630] ـ تاریخ طبرى 35 ج 2 .




برچسب ها: قصّه گویان و تحریف حدیث، مرجعیت قصه گویان،
[ دوشنبه 16 مرداد 1391 ] [ 08:23 ق.ظ ] [ سینا علی نسب ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


این وبلاگ گامی است کوچک در جهت روشنگری روشها و دفعات و نتیجه سوء قصدهایی که برای پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد (ص) بوسیله خلفای راشد و برخی نزدیکان ایشان که از دشمنان واقعی و ماری در آستین بودند بوقوع پیوسته است

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
ابزارهای مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب