تبلیغات
شهید حسادت

شهید حسادت
بحثی پیرامون علل شهادت اولین شهید حسادت و یکی از مظلومان بزرگ تاریخ رسول اکرم حضرت محمد مصطفی (ص)
نویسندگان

دلائل بسیارى وجود دارد كه حضور أبوبكر را با رسول خدا صلّى الله علیه و آله در غار ، و هجرت وى را همراه رسول خدا صلّى الله علیه و آله به مدینه نفى مى كند ، كه برخى از این أدلّه را بیان مى كنیم :

1 ـ رسول خدا صلّى الله علیه و آله اعتراف به همراهى أبوبكر در غار نكردند زیرا اگر همراه حضرت بود بر منقبت و فضیلت عظیمى دست مى یافت ، كه مستحقّ مدح و ستایش پیامبر صلّى الله علیه و آله مى گردید ، اما مدح و ستایشى دیده نشده است ، بلكه بارها شنیده ایم كه سیّد رسولان ، وى را مورد هجو و بدگوئى قرار داده است ، و همین امر حضور وى را در غار نفى مى نماید ، و بزودى أدلّه اى از قرن أوّل و دوّم و سوّم و چهارم خواهیم آورد ، كه حضور وى را در غار نفى مى كند .

خداوند تعالى و رسول وى در مواضع متعدّدى ، أبوبكر را مذمّت نموده و بیان كرده اند كه ، وى سزاوار مناقب بزرگ و بسیار نمى باشد .

و از جمله آیات قرآن كه خداوند تعالى در آن أبوبكر را مذمّت كرده ، آیه اى است كه در آن ماجراى لشكر اسلام در جنگ حنین را بیان مى كند ، كه أبوبكر با دیدن فراوانى مسلمانان گفت : امروز از تعداد كم دشمن شكست نمى خوریم ، و به این ترتیب سپاه اسلام را چشم زد (214) .

و خداوند فرمود :

لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللهُ فى مَواطِنَ كَثیرَة وَ یَوْمَ حُنَیْن إذْ أعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ

فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَیْئاً وَ ضاقَتْ عَلَیْكُمُ اْلأَرْضُ بِما رَحُبَتْ

ثُمَّ وَلَّیْتُمْ مُدْبِرینَ (215)

خدا شما را در مواقعى بسیار یارى كرد و نیز در جنگ حنین كه فریفته و مغرور بسیارى لشكر اسلام شدید و آن لشكر زیاد اصلا به كار شما نیامد ، و زمین بدان فراخى بر شما تنگ آمد و « دشمن بر شما چیره گردید » تا آنكه رو به فرار نهادید .

عمر بن الخطّاب مى گوید : قریش از همه مردم چشم شورترند و أبوبكر از همه قریش چشم شورتر مى باشد (216) .

و عمر درباره أبوبكر و قریش مى گوید : قریش نسبت به اجتماع نبوّت و امامت در بنى هاشم حسد ورزى مى نماید (217) .

و هنگامى كه رسول خدا صلّى الله علیه و آله أبوبكر و عمر و پیروان آن دو را به فضل و شأن على علیه السّلام خبر داد ، درباره پیامبر صلّى الله علیه و آله گفتند : او دیوانه و مجنون است ، پس در حقّ أبوبكر و عمر و اصحابشان آیه نازل شد كه :

وَ إنْ یَكادُ الَّذینَ كَفَرُوا لَیُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ لَمّا سَمِعُوا الذِّكْرَ

وَ یَقُولُونَ إنَّهُ لَمَجْنُونٌ . وَ ما هُوَ إلاّ ذِكْرٌ لِلْعالَمینَ (218) (219)

     و بسیار نزدیك بود كه كافران چون قرآن را شنیدند ، تو را با دیدگانشان آسیب برسانند

و گفتند او دیوانه است . حال آنكه آن جز پندى براى جهانیان نیست .

و همین گروه در روز شهادت و رحلت رسول أكرم صلّى الله علیه و آله بار دیگر سخن خویش را تكرار كرده گفتند : او هذیان مى گوید یعنى مجنون است (220) .

2 ـ عمر رفاقت دیرینه اى با أبوبكر داشت ، و همواره با رفتن او مى رفت ، و با استقرار او مستقر مى شد ، و أدّله بسیارى وجود دارد مبنى بر آنكه عمر با سایر مسلمانان مثل داماد وى خنیس بن حذافه سهمى و سعید بن زبیر بن عمرو بن نفیل و طلحه بن عبدالله و صهیب بن سنان (221) و حمزه بن عبدالمطلب و عبد الرّحمن بن عوف و عثمان بن عفان (222) به مدینه هجرت نموده است ، به همین جهت رسول خدا صلّى الله علیه و آله بین آنان در مدینه پیوند برادرى بوجود آورد و در همان جا بین أبوبكر و عمر عقد اخوّت بست .

3 ـ اگر پیغمبر صلّى الله علیه و آله در مكّه به شخص دیگرى غیر از على علیه السّلام احتیاج داشت ، حمزه مرد آبرومند و شجاع و عاقل را همسفر خویش در غار و هجرت قرار مى داد ، لكن به همان راهنماى خود عبدالله بن بكر اكتفا نمود .

4 ـ هیچكدام از مسلمانانى كه به مدینه هجرت كردند و أبوبكر و عمر (223) كه در بین آنان بودند ، و كفّارى كه در مكّه حضور داشتند ، و بعداً اسلام آوردند ، كه جستجو كنندگان رسول خدا صلّى الله علیه و آله در هنگام هجرت در بین آنها و جود داشتند ،اعتراف به حضور أبوبكر در غار نكرده اند . و هیچ كدام از آنان شاهد رفتن أبوبكر به غار و حضور وى در كوه ثور و هجرت وى از مكّه به مدینه نبوده اند (224) . و آنچه درباره حضور أبوبكر در آن موقعیّت ها گفته شده ، تماماً اعتماد بر پیش گوئى ها و گمانهائى دارد كه از هیچ مدرك و اساس صحیحى برخوردار نمى باشد .

و روایات دروغین در این ماجرا بر سخنان عایشه و أبوهریره و انس بن مالك و عبدالله بن عمر پایه گذارى شده است ، كه در جاهاى بسیارى به دروغ پردازى آنان اعتراف شده ، و علماى بسیارى از عمل به روایاتشان خود دارى نموده اند ، و آنان را در زمره حزب قریش مى شمارند ، كه مؤیّد حكومت أبوبكر بوده ، و از آن بهره مى بردند .

5 ـ أبوطفیل عامر بن واثله ، از پدر خود نقل مى كند كه گفت : در میان جستجوكنندگان پیامبر صلّى الله علیه و آله ، من نیز وى را جستجو مى كردم .

حضرت در غار تشریف داشتند ، من در غار نگاه كردم لكن احدى را در آنجا نیافتم (225) .

و بخارى در تاریخ صغیر و صالح بن حنبل ، أبوطفیل را مورد اطمینان و موثّق دانسته اند (226) .


[214] ـ تفسیر كشّاف زمخشرى ، 259 ج 2 ، تاریخ أبى الفداء ، 208 ج 1 ، ارشاد مفید ، 140 ج 2 ، مغازى ذهبى ، 574 ، ألبدایة و النّهایة ، 369 ج 4 ، مغازى واقدى ، 890 ج 2 .

[215] ـ سوره توبه ، آیه 25 .

[216] ـ شرح نهج البلاغه ابن أبى الحدید ، 31 ـ 34 ج 2 .

[217] ـ شرح نهج البلاغه ، 107 ج 3 ، تاریخ طبرى 30 ج 5 ، تاریخ ابن أثیر ، 63 ج 3 ، قصص العرب ، 363 ج 2 .

[218] ـ سوره قلم ، آیه 51 و 52 .

[219] ـ تفسیر قمى 383 ج 2 ، چاپ أوّل ، ألكافى ، كلینى 566 ج 4 ، بحار الأنوار 394 ج 35 .

[220] ـ صحیح بخارى باب جوائز الوافد من الكتاب الجهاد و السّیر 118 ج2، مسند أحمد 1325 ، شرح نهج البلاغه 114 ج 3 ، تاریخ ابن أثیر ، 320 ج 2 .

[221] ـ سیره ابن هشام ، 121 ج 2 .

[222] ـ مصدر سابق .

[223] ـ سیره ابن هشام 121 ج 2 .

[224] ـ به كتاب هاى سیره و حدیث و تفسیر درباره همین موضوع مراجعه شود .

[225] ـ ألإصابه ، 194 ج 7 .

[226] ـ ألإصابه ، 194 ج 7 .




[ چهارشنبه 30 فروردین 1391 ] [ 07:44 ق.ظ ] [ سینا علی نسب ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


این وبلاگ گامی است کوچک در جهت روشنگری روشها و دفعات و نتیجه سوء قصدهایی که برای پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد (ص) بوسیله خلفای راشد و برخی نزدیکان ایشان که از دشمنان واقعی و ماری در آستین بودند بوقوع پیوسته است

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
ابزارهای مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب